donderdag 28 mei 2009

Bent u ook al BluRay?

Vorige week won ik een aantal BluRay schijfjes. Er was namelijk een wedstrijd waarmee je DVDs en BluRays kon winnen van James Bond. Maar de makers van de wedstrijd waren zo intelligent geweest om de winnaars geen keuze te laten of ze nu DVDs wilden of BluRays. Ik dus naar de winkel om te kijken wat nu het spectaculaire verschil zou zijn tussen een DVDspeler en eentje voor BluRays, en vooral, wat het prijskaartje was.

Prijzen tussen 300 en 600 voor een BluRay speler, terwijl DVD spelers eigenlijk bijna gratis over de toonbank gaan. Bij sommige postorderbedrijven krijg je ze zelfs gratis. De enige andere oplossing is een Playstation3 te kopen, maar dat is met een prijskaartje van 400 euro toch wel écht duur. Sorry, ik kan misschien ijskasten verkopen aan eskimo's, maar aan mijn vrouw kan ik het nooit verkocht krijgen dat we een spelconsole nodig hebben die bijna zo duur als de huishuur is.

Ik besef dat dit nieuwe technologie is, en dat binnen 6 maanden de prijs misschien de helft lager is (of dat de BluRay technologie opnieuw vervangen is door weeral iets nieuws). En het kwaliteitsverschil zal er ook wel zijn, vermoed ik. In de winkel tonen ze een filmpje waar aan de linkerkant een gewoon DVD beeld getoond wordt, en aan de rechterkant een BluRay. Natuurlijk is dit beeld gemanipuleerd, en lijkt het dag en nacht verschil. Maar het heeft me toch niet overtuigd. Ik ben trouwens benieuwd of er veel BluRay spelers in België verkocht worden, en of iedereen zijn oude DVD collectie aan het veranderen is in BluRay, net zoals veel mensen hun vinyl LP's hebben omgeruild voor zilveren CD schijfjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten