woensdag 25 maart 2009

Ren Je Rot - een terugblik

Nu ik hoorde dat Martin Brozius overleden is, moet ik spontaan terugdenken aan al die fantastische Nederlandse televisieprogramma's die ik door de jaren heen heb gezien. Ren Je Rot is daar één van, maar er zijn er nog zoveel anderen. De volgende dagen mag u van mij een terugblik verwachten van al deze fantastische programma's.

Vandaag: Ren Je Rot, de Nederlandse versie van de Amerikaanse tv-quizshow Runaround waarin kinderen van verschillende scholen met elkaar de competitie aangingen.

Het werd gepresenteerd door Martin Brozius in een opvallend rood pak en een grote witte strik met rode stippen. Brozius stelde een meerkeuzevraag, riep: "Rrren jjje rrrot" en de deelnemende kinderen renden naar het vak van hun keuze. Was het goed, dan pakten ze een bal, gooiden die in een cilinder en de groep met de meeste ballen won.

Ren je Rot werd uitgezonden door de TROS van 5 oktober 1973 tot 1 juni 1983. In totaal waren er 123 afleveringen.

De puntentelling werd bijgehouden door Lars Boom en de radio Deejays Tom Mulder en Krijn Torringa.

Er waren ook andere vaste gasten, zoals de goochelaar Hans Kazàn, ruimtevaartdeskundige Piet Smolders, kunstkenner Pierre Janssen en Hanneke Louwman van Diergaarde Wassenaar, die elke keer een dier meenam naar de studio.


Bron: wikipedia en mijn grijze hersencellen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten