maandag 27 april 2009

Wat is echte vriendschap?

Elke keer ik mensen ontmoet waar ik goed mee kan opschieten, begin ik te filosoferen over de waarde van vriendschap. Kan je objectief bepalen wat iemand tot "vriend" maakt, en wanneer is het maar een gewone "kameraad" of "kennis"? En misschien nog belangrijker: doet het er eigenlijk toe om iemand in een vakje te plaatsen of er een label op te kleven.

Sinds de komst van Facebook is de waarde van een "vriend" in elk geval ernstig gedevalueerd. Want volgens bovenstaande social community website heb ik maar liefst 600 vrienden. Terwijl ik in het echte leven misschien maar een handvol echte vrienden heb. Die 600 "kennissen" van FB heb ik gelukkig wel allemaal in het echt ontmoet, en ik heb met allen tenminste een band: we zijn lid van BeWelcome.org bijvoorbeeld, of we zijn samen nog naar school gegaan, of schrijven samen op een blog. Of nog anderen zijn familie of vrienden van vrienden waar ik goed mee kan opschieten.

En is dat dan de definitie van "vriend"? Goed kunnen opschieten met iemand? Als dat zo is, dan zou ik heel wat vrienden moeten hebben, want ik kan van nature wel goed om met verschillende karakters, humeuren en types. Misschien komt dat omdat ik leraar ben. Als lesgever Engels aan een groep dames en heren op leeftijd, heb ik al héél wat verschillende personen zien passeren: bazige dames, betweterige heren, onderdanige vrijgezellen en flirtende weduwenaars...

Nee, ik denk dat echte vriendschap pas bestaat als je alles zou doen om je vrienden uit de nood te helpen. Het spreekwoord "in de nood kent men zijn vrienden" is dus de waarheid volgens mij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten