zondag 12 april 2009

11 tips om uw personeel te motiveren

Iedereen weet dat het Crisis is met een grote C, en dat het niet eenvoudig is om je personeel te motiveren.

Gelukkig bestaan er enkele eenvoudige tips die u als bedrijfsleider hierbij kunnen helpen:

Er doet een theorie de ronde, dat stress werkers kan motiveren om produktief en efficiƫnt te werken teneinde hun chef een genoegen te doen. Hieronder geven we enkele richtlijnen die sommige managers toepassen om de stress van hun mensen te verhogen.


  1. Delegeer werk aan de secretaresse op het laatste moment en zeg haar dat het morgenochtend direct moet gebeuren. Kijk er dan verscheidene dagen niet naar om.


  2. Geef een assistent bevoegdheden om beslissingen te nemen, roep hem dan bij u en zeg hem dat hij betreffende drie van de vijf genomen beslissingen eerst contact met u had moeten opnemen.


  3. Geef alleen maar negatieve terugkoppeling. Vertel niet hoe u iets verbeterd zou willen hebben. Zeg alleen maar: "Zo wil ik dit rapport niet hebben opgesteld. Verander het."


  4. Overhandig de secretaresse vijf rapporten. Zeg dat ze allemaal direct moeten worden uitgetikt en wanneer zij vraagt: "In welke volgorde moeten ze getypt worden?", zegt u: "Dat geeft niet." Blijf haar dan vragen: "Is het rapport over X al klaar? Hoe staat het met de cijfers voor Y?"


  5. Doe aan vriendjespolitiek. Wijs opdrachten toe volgens uw persoonlijke voorkeur voor of afkeer van elk van de medewerkers.


  6. Speel de een tegen de ander uit. Vertel Kees tien dagen voor een termijn afloopt, dat Peter bijna klaar is met zijn deel van het project en vraag hem: "Wanneer ben jij klaar?" Doet dat zelfs als de verstrekte informatie onjuist is.


  7. Geef een slechte beoordeling vanuit het idee dat een medewerker op alle werkgebieden tot betere prestaties moet komen, omdat niemand volmaakt is. Spreek geen doelstellingen met de medewerkers af.


  8. Blokkeer de overplaatsing van een medewerkster naar een andere afdeling waar zij meer vaardigheden zou kunnen ontwikkelen, meer verantwoordelijkheden zou krijgen en meer zou kunnen verdienen, onder het voorwendsel dat zij onmisbaar is voor de afdeling.


  9. Geef medewerkers die zijn overgeplaatst naar uw afdeling meer verantwoordelijkheid dan ze aan kunnen en werk ze niet in hun nieuwe taken in.


  10. Roep geruchten in het leven door uw medewerkers mee te delen, dat de afdeling wordt overgeplaatst. Maar zeg er niet bij wanneer. Doe verschillende uitlatingen tegenover verschillende personen, zodat niemand in de afdeling een duidelijk beeld heeft van wat er gaat gebeuren.


  11. Confronteer personeelsleden met veranderingen zonder hen de kans te geven de voorafgaande informatie te verwerken. Zeg dat de veranderingen binnen drie dagen van start zullen gaan. Verstrek er geen toelichting bij en sta niemand enige inbreng toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten