zondag 19 april 2009

Leve(n) (in de) Consumptiemaatschappij

Nog niet zo lang geleden pakte een supermarktketen uit met een uniek idee : 43 produkten aanbieden tegen de ronde som van 0,00 euro. Gewoon gratis. Het enige wat je moest doen, was de produkten kopen, alle barcodes zorgvuldig uitknippen en dan 12 weken wachten tot je geld teruggestort werd.

Misschien hebt u ook meegedaan ? Of misschien hebt u meewarig uw hoofd geschud en iets gestameld over geldverspilling en negertjes die aan het verhongeren zijn in Afrika ?

Mijn collega S. vond het in elk geval een schitterend idee en hij begon als een gek (en ik overdrijf echt niet) deze 43 produkten te hamsteren. Inderdaad, hij heeft geen hond of kat, geen baby of geen wasmachine, maar toch kocht hij het kattevoer, de babyvoeding, de wasverzachter en alle andere dingen die hij nooit zou gebruiken. Toen ik hem erover aansprak, zei hij dat hij het wel aan iemand zou kunnen geven die wel een hond, een dreumes of een Bauknecht had.

En wat ik me dan afvraag : waarom moeten wij met z'n allen zo consumeren ? Hebben wij nog niet genoeg ? Waar zal dit ophouden ?
En u ? Welke produkten hebt u gratis gekregen ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten