woensdag 13 januari 2010

Krantenkoppen schreeuwen om aandacht

Ik maak me de laatste tijd vaak druk over de schreeuwende krantenkoppen op internetsites. Het lijkt wel alsof de krantentitels eerder een lokmiddel zijn om lezers aan te sporen op de link te klikken. Nu ga je misschien zeggen dat dit altijd zo geweest is (en je hebt gelijk) maar de laatste tijd zijn het vaker leugenachtige en misleidende titels.

Enkele voorbeelden? Een paar dagen geleden stond er ergens "Michael Jackson vindt Hitler een genie". Als je zoiets leest, dan begin je dadelijk te denken dat Wacko Jacko nog gekker was dan je al dacht. Maar na lezen van het artikel, is het enige wat Michael zei, dat Hitler een geniaal redenaar was. Geef nu eerlijk toe, er zullen hier op de aarde wel niet veel mensen rondlopen die het niet volmondig eens zijn met de stelling dat Hitler inderdaad een uitstekend redenaar was. Maar nergens staat dat Jackson Hitler plots een genie vond. Kijk, zo een krantentitel is voor mij een leugen.

Een andere titel was "Natalia trouwt in Vorst Nationaal". Heel Vlaanderen klikte blijkbaar als een gek op de titel, om alleen maar vast te stellen dat er tijdens een Natalia-show in Vorst Nationaal een man op zijn knieƫn ging om zijn vriendin (NIET Natalia) te vragen om te trouwen. Da's dus wel heel wat anders dan een titel die suggereert dat Natalia in het huwelijksbootje stapt.

Journalisten klagen vaak dat ze door het publiek aanzien worden als aasgieren. Nu weten ze hopelijk waarom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten