maandag 25 januari 2010

Rockband: The Beatles


Ik heb nu al een tijdje een Playstation 3 (PS3) en tot nu toe werd hij "alleen" maar gebruikt om adventure spelletjes te spelen en Blu-Ray schijfjes af te spelen. Toen in november 2009 echter de volledige Beatles backcatalogue geremasterd werd en voor een echt "oorgasme", was de tijd rijp om The Beatles ook op PS3 binnen te halen.

Harmonix is er namelijk in geslaagd om de bekende "Guitar Hero" of "Rockband" franchise nieuw leven in te blazen met het uitbrengen van Rockband: The Beatles, een schitterend 'spel' waarbij je de plaats kan innemen van John, Paul, George of Ringo.

Ik ga het hier niet hebben over de technische (lees: muzikale) aspecten van het spel omdat echte muziekkenners daar meer over te vertellen hebben (Robin: hierbij een uitnodiging voor een avondje Rockbanden LOL). Maar over het speelplezier kan ik wel uitvoerig berichten. Laat ik het zo stellen: als je een Beatles fan bent, dan is dit het beste spel ooit. Eindelijk kan je (als je "realistic mode" speelt) temidden van 15.000 Japanse fans songs spelen zoals Paperback Writer of Ticket to Ride. Het oorverdovend geschreeuw van de beatlemania kan gelukkig ook uitgeschakeld worden, zodat de buren ook wat nachtrust kunnen krijgen.

Sommige vrienden die over de vloer komen, vragen me wel of je met dit spel muziek kan leren. Voor de zangpartijen zeker, want ik merk dat mijn afschuwelijke zangstem al héél wat aanvaardbaarder klinkt. Over het gitaarspelen kan ik niet oordelen (ik speel zelf in het echt geen gitaar) maar in de moeilijke niveau's speel je wel de échte fretten. Na een paar weken oefenen kan ik tenminste mijn vingers al plaatsen als een gitaarvirtuoos.

Maar waar je écht iets leert van dit spel, is in de drumpartijen. Om de hoogste niveaus goed af te werken MOET je drummen zoals een echte drummer. Zonder ritme, zonder timing kom je er helemaal niet. Het klinkt natuurlijk niet als je op een plastic drumstel zit te drummen, maar als je de koptelefoon opzet en alleen maar naar de muziek luistert en naar het scherm kijkt, dan lijkt het echt alsof Ringo Starr terug is. "I've got blisters on my fingers", schreeuwt hij aan het einde van Helter Skelter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten