donderdag 18 juni 2009

Internationale Dag van de Schoonmaak

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op Tenderfeelings op 18 juni 2006

18 juni is door ISS uitgeroepen als Internationale Dag van de Schoonmaak. Nu is schoonmaken iets wat ik grondig haat. Tenminste, als u schoonmaak definiƫert als het grondig poetsen van elke millimeter oppervlak in het huis. Leg mij toch eens uit waarom het belangrijk is een vaas of een boek op te pakken en daaronder te gaan wrijven met een stofdoek ? Dat stof zit toch mooi onder dat boek, dat loopt toch niet weg ? Wat is de fascinatie van sommige personen van een bepaald geslacht met het kunnen eten van de vloer ? Ik bedoel, wanneer was de laatste keer dat u tegen uw partner zei :"kom schatje, laten we eens van de vloer eten want het is hier toch kraaknet, waarom hebben we nog borden nodig, laat ons in de wasbak lekker spaghetti eten".

Pas op, ik geef toe dat een huis proper moet zijn. Maar ik woon niet in een ziekenhuis, dus is het niet nodig alles te desinfecteren. Soms denk ik dat het een marketingvalstrik is : een huis is pas proper als u de volgende produkten hebt gebruikt : detergent, bleekwater, iets voor de ramen, iets voor email, nog een ander produkt voor inox en de swiffer niet vergeten : waar vroeger mensen een recycleerbare vod gebruikten, zijn het nu wegwerpdoekjes geworden. Hoe meer vuil, hoe meer afval.
En dan denk ik : laat dat vuil toch liggen, het is beter voor het milieu.
En u ? Hoe maakt u schoon ? Bent u een poetsmaniak of een sloddervos ? Een Mary Poppins of een vieze vent ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten