vrijdag 26 juni 2009

De King of Pop is niet meer

Het was de afgelopen uren alsof alle beroemdheden besloten hadden om er het bijltje bij neer te leggen. Eerst Yasmine, toen Farah Fawcett en nu dus Michael Jackson. Alle drie personen die een druk, bewogen en dramatisch leven achter de rug hebben. Drie personen ook die veel te jong zijn weggegaan. Maar ook mensen die voor heel wat personen een rolmodel waren. Hun heengaan is dus extra pijnlijk voor de vele fans.

Michael Jackson heeft bij mij altijd gemengde gevoelens opgeroepen. Er wordt wel eens gezegd dat je van de doden niets dan goeds mag vertellen, maar daar doe ik niet aan mee. Ik kan bij een overlijden niet schrijven dat ik Michael de beste, grootste, liefste aller tijden vind, als ik een uurtje voor zijn dood het omgekeerde beweerde. Wat ik wel in alle eerlijkheid kan zeggen, is dat hij een uitermate boeiend personage was, een schitterend artiest, een fantastische performer en waarschijnlijk ook een erg onbegrepen persoonlijkheid.

Twee beelden blijven mij bij die deze dualiteit goed benadrukken. Aan de ene kant de stoere, mannelijke, viriele en zwarte zanger die keet schopte en van zich afbeet in de clip "Beat it". Aan de andere kant de witte, frĂȘle, schuchtere, vrouwelijk/verwijfde schim die in een zuurstoftent zat met een paar kinderen en met een schil stemmetje verkondigde dat hij eigenlijk Peter Pan was.

Niet iedereen hield van Michael. Hij werd beschuldigd van pedofiele, als freak bestempeld door zijn vele huid- en andere transplantaties, als 'kitscherige popmuzikant' beschimpt door iedereen die meer wilde dan wat softe liedjes over hoe mooi de wereld wel kan zijn als we allemaal van elkaar hielden. De witte sokken op een te korte broek, de zichtbare aftakeling van zijn gezicht, het steeds witter worden, steeds blanker, steeds minder zwart van ziel en uitstraling. Als je twee foto's naast elkaar legt van toen hij 25 was en een recente, dan is het verschil schokkend. Dat dit twee keer dezelfde persoon is, gelooft nietmand die hem niet kent.

Even leek het alsof de geplaagde superster een come-back zou maken met een concertreeks van 50 en meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten