dinsdag 2 februari 2010

Laura Veirs in Concert

Photo: copyright David Belisle

Gisteren ging ik dankzij Rootstime naar het concert van Laura Veirs in de Ancienne Belgique (AB) in Brussel. We kregen 3 concerten voor de prijs van 1. Dat is het leuke aan Brussel, de concertprijzen swingen nog niet de pan uit zoals dat wel het geval is in Amsterdam, Parijs of London. Voor 10 € kan je een relatief onbekende groep zien, en zelfs grote bekende groepen vragen geen overdreven prijzen. Ik herinner me dat ik bijvoorbeeld Crowded House heb gezien voor minder dan 20€, en ik heb tickets voor U2 in september à 35€. Oh, en voor ik het vergeet: Randy Newman komt binnenkort naar de AB, de tickets kosten ongeveer 32€.

Maar terug naar het concert. Eerst was er een optreden van The Old Believers. Normaal is dit een duo, maar vandaag stond alleen Nelson Kempf op het podium. Hij begon met een a capella song, gevolgd door een heel knap liedje over zijn grootmoeder (toepasselijk genaamd "Granny's Song"). Het was leuk om die jonge gast met zijn gitaar te zien, een beetje verlegen in de intieme AB Club. Hij was niet erg spraakzaam, en de meeste van zijn liedjes leken mij nog nog niet afgewerkt, maar zijn rustige, coole manier won de harten van het publiek. We zongen met plezier een liedje met hem (het hoogtepunt van zijn set)

De tweede 'groep' luisterde naar de naam Cataldo, en ook hier bleek slechts één lid aanwezig te zijn: Eric Anderson. Hij lijkt een beetje op E. van The Eels. Dezelfde baard, dezelfde sound en dezelfde eerlijke songs. Mijn favoriete songs waren "Wedding Cake" en vooral "My heart is calling/following". Cataldo is een groep om in het oog te houden.



En dan was het tijd voor Laura Veirs en haar band...een band die bestond uit dezelfde personen van eerder op die avond(Eric and Nelson), aan Alex Guy (die helemaal niet op een vent leek) op de viool/viola. Laura Veirs droeg een zwangerschapsjurk met polkadots (de baby wordt in april verwacht) maar dat hield haar niet tegen om te rocken op een mooie Danelectro guitar (model '59 als ik me niet vergis). Ze speelde voornamelijk songs uit haar nieuw album July Flame, waaronder de Belgische radio hi "Wide-eyed, Legless". Laura heeft wel wat weg van Suzanne Vega, met een beetje Tori Amos. Een heel leuk concert, al was het een beetje kort. Ik miste ook mijn favoriete song "Galaxies"...maar misschien was ik gewoon in hogere sferen door het mooie poëtische concert?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten